maandag 26 oktober 2015

Oogsten

Ongeveer drie jaar geleden plantte ik in de kas de Lichtwortel: http://www.lichtwurzel.de
Ik had niet weloverwogen een plaats gekozen, maar 'm zomaar ergens geplant. Niet wetende dat het in de loop der jaren een steeds groter gewas zou worden, en elk jaar weer vanaf de grond beginnend.
Deze herfst wilde ik hem kwijt, want hij domineerde de hele kas.  (Vergeef mij, want zoals je kan lezen is het een heel bijzondere plant).
Ik heb hem uitgegraven, wel een meter diep. Hij kwam er in stukjes uit want de wortel is heel breekbaar. De totale lengte is ongeveer 1 meter, en de doorsnede 7cm. Wat doe ik er nu mee: helemaal niks.



De bloesem van de lichtwortel is niet heel bijzonder maar ruikt wel heerlijk. In de bladoksels groeien kleine knolletjes die je weer kunt uitplanten om te vermeerderen. Ik heb er een aantal bewaard om het nog eens op een andere plek in de tuin te proberen.

Voorlopig ben ik meer fan van de kweepeer. Onze drie jaar geleden geplante boom droeg 8 peren:))
Het is een heerlijk aromatische "stoofpeer", erg veelzijdig in gebruik.




Herfst, we gaan straks weer meer naar binnen. Lekker in HUIS!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten